A kifinomult zongoratechnika fejlesztésének alapfeltétele a jó minőségű zongora mechanika.
Most vessünk egy pillantást a zongora mechanikára és annak működésére. Egy akusztikus zongorán kalapácsok ütik meg a húrokat, amelyek ezáltal rezgésbe jönnek, és hangot adnak. A kalapácsok bonyolult mechanikán (emelő szerkezeteken) keresztül kapcsolódnak a billentyűkhöz. Ez okozza a billentyűk jól érzékelhető fizikai ellenállását, amikor a zongorán játszik.
Nos, hogyan adja vissza egy digitális zongora ezt az ellenállást és súlyérzetet?
Szintetizátorok és más billentyűs hangszerek esetében a billentyűk végén található rugó fejti ki ezt az ellenállást. Ez a rugó biztosítja a billentyű normál pozícióba történő visszatérését a leütést követően. Néhány kezdő kategóriás digitális zongora esetében is rugós mechanika működteti a billentyűket és hozza létre a súlyérzetet. Ezeket súlyozott mechanikás hangszereknek nevezzük, és azoknak ajánlható, akik rendszeresen felváltva játszanak szintetizátoron és zongorán.
A kalapácsmechanikás billentyűzet ténylegesen kalapácsokat használ. Ezek a billentyű leütésekor felemelkednek, majd saját súlyuknál fogva esnek vissza. Ez a mechanika típus sokkal természetesebb játékérzetet garantál. Még ennél is korszerűbb az úgy nevezett Progressive Hammer Action billentyűzet. Ebben az esetben a billentyűk ellenállása hangról-hangra növekszik, lefelé haladva a billentyűzeten. Egy akusztikus zongora esetében ez annak köszönhető, hogy a basszus irányba egyre hosszabbak és vastagabbak a húrok, így a megszólaltatásukhoz nagyobb kalapácsfejek szükségesek, amelyek nagyobb ellenállást váltanak ki.
A billentyű hosszúsága szintén fontos szempont. Amikor hosszúságról beszélünk nem csak a billentyű látható részére gondolunk, hanem a hangszertest által eltakart részre is. Képzeljen el egy libikókát. Minél hosszabb a billentyű, annál hátrébb kerül a forgástengely. Ez annyit jelent, hogy minél hátrébb van a forgáspont, annál egyszerűbb bent játszani a fekete billentyűk között. Ez a tulajdonság egyre fontosabbá válik, ahogy zongorajátéka fejlődik.
A kifinomult digitális zongorák mechanikája ezt is figyelembe veszi, ezért tökéletes támogatást és kényelmet nyújt a zongoratechnika fejlesztéséhez.
A digitális zongorabillentyűk két részből tevődnek össze: maga a billentyű és a rajta található borítás. A billentyű borítása általában azonos az összes minőségi digitális zongoránál.
Ezt Ivory Feel billentyűzetnek nevezzük, mivel megjelenésre és tapintásra tökéletesen utánozza a hagyományos elefántcsont borítású billentyűk tulajdonságait.
Ami viszont a borítás alatt található, az eltéréseket mutat. Egyes digitális zongoráknál műanyagot, más hangszereknél fát használnak.
Ez valójában nem jelent lényegi különbséget, ha a billentyű tömege és sűrűsége az akusztikus zongoráknál megszokott ellenállást nyújtja. Tehát a billentyű anyaga nem igazán fontos szempont.
Végül érdemes leszögezni, hogy a "kifogástalan" billentés relatív. Két különböző akusztikus zongora modell is eltéréseket mutathat, továbbá a koncertzongorák billentése általában könnyebb a pianínókéval összehasonlítva. Szóval nem létezik egyetlen, tökéletes billentés, amihez igazodni lehet. Döntsön az alapján, ami Önnek a legkényelmesebb játékérzetet nyújtja.
Nem szabad megfeledkeznünk a pedálokról sem. Akusztikus és digitális zongorákon általában három pedál található. Ezek közül a legfontosabb a jobb pedál, amelyet zengető pedálnak nevezünk. Amikor leüt egy billentyűt megszólal a zongora, majd a billentyű elengedésekor a hang hirtelen megszűnik. Ezért nagyon nehéz két egymástó távoli hang összekötése a zongorán. Ezt segíti a zengető pedál, ami lehetővé teszi, hogy szünet nélkül kössön össze két távoli hangot. Tehát ezzel a pedállal kitarthatja a hangot a leütött billentyű elengedésén túl is.
A Digitális zongora alapmodellek esetében a zengető pedál ki/bekapcsolás funkciót tölt be. Ezzel ellentétben az akusztikus zongorák zengető pedálja lehetővé teszi a hang hosszabb vagy rövidebb kitartását is a pedál lenyomásának mértékétől függően. Ez a tulajdonság lényegesen több zenei lehetőséget és kontrollt biztosít. Fontos, hogy pontosan érzékelhető legyen, amikor a pedál semmi zengetést nem enged, teljes zengetést enged vagy csak részben enged zengetést.
A gyakorlatban ezt nevezzük félpedál technikának. Bizonyos digitális zongorák képesek reprodukálni ezt a pedálműködést az úgy nevezett Progressive Damper Action technológiának köszönhetően. Ezáltal sokkal kontrollálhatóbbá válik a zengetés, a pedál használata játék közben.
A bal pedál a hangerőt halkítja és közben lágyabbá is teszi a hangzást, ezért tompító pedálnak nevezzük. A pedál használatakor nem csak a hangerő változik, hanem a hang színezete is.
A középső a prolongációs pedál, amely csak a lenyomásának pillanatában már megszólaltatott hangot zengeti. Az összes ezt követő hang már nem lesz kitartva. Nagyon izgalmas hatást kelt, amikor egy basszus hang hosszú kitartása felett mindkét kézzel szabadon játszhat a magasabb regiszterekben.
Tekintse meg a kibővített útmutatót, amelyben megtalálja az összes, zongorákkal kapcsolatos tudnivalót. Továbbá 10 video leckét is, amelyek támogatást nyújtanak a kezdeti lépésekben.